Współpraca biegłego rewidenta z księgowym – dobre praktyki i przygotowanie do badania sprawozdań finansowych
Forma szkolenia
online, w godz. 9:00-14:00 (6 godzin lekcyjnych)
Grupa docelowa
Księgowi i osoby odpowiedzialne za przygotowanie dokumentacji księgowej i sprawozdawczej, którzy po raz pierwszy będą współpracować z biegłym rewidentem.
Cel szkolenia
- Zapoznanie uczestników z rolą i zakresem pracy biegłego rewidenta.
- Wyjaśnienie uwarunkowań prawnych dotyczących badania sprawozdań finansowych.
- Wskazanie, jak przygotować księgi, dokumentację i zespół księgowy do badania.
- Omówienie praktycznych aspektów komunikacji i współpracy z audytorem.
- Przedstawienie dobrych praktyk, które ułatwiają proces badania i minimalizują ryzyko nieporozumień.
Wykładowca
Piotr Kica - księgowy i właściciel biura rachunkowego, wieloletnie doświadczenie w rachunkowo-podatkowej obsłudze podmiotów, doświadczenie w obszarze bankowości przedsiębiorstw, doświadczenie w prowadzeniu zajęć z zakresu rachunkowości (Politechnika Bydgoska im. Jana i Jędrzeja Śniadeckich, PWSZ w Koninie, Wyższa Szkoła Biznesu w Gorzowie Wlkp.)
Program
- Wprowadzenie do tematyki badania sprawozdań finansowych
- Czym jest badanie sprawozdania finansowego i jaki ma cel.
- Kiedy badanie jest obowiązkowe – przegląd ustawowych progów i wymogów.
- Rola biegłego rewidenta a rola księgowego – różnice i punkty styku.
- Ramy prawne współpracy
- Ustawa o rachunkowości – obowiązki jednostki i kierownika jednostki.
- Ustawa o biegłych rewidentach, firmach audytorskich i nadzorze publicznym – prawa i obowiązki audytora.
- Odpowiedzialność księgowego i kierownictwa wobec rewidenta.
- Poufność, niezależność i etyka w badaniu.
- Etapy badania sprawozdania finansowego
- Planowanie badania – jakie dokumenty są potrzebne na starcie.
- Badanie wstępne – weryfikacja procesów księgowych.
- Badanie zasadnicze – obszary ryzyka, dowody badania, testy szczegółowe.
- Zakończenie badania – raport z badania, opinia i sprawozdanie biegłego rewidenta.
- Przygotowanie księgowego do badania – praktyczne wskazówki
- Lista dokumentów i danych niezbędnych dla audytora (tzw. PBC list – Prepared by Client).
- Organizacja pracy i przepływu dokumentów.
- Jak przygotować sprawozdanie finansowe i noty objaśniające.
- Typowe błędy i nieścisłości – jak ich unikać.
- Narzędzia i systemy księgowe ułatwiające audyt.
- Dobre praktyki we współpracy z biegłym rewidentem
- Zasady skutecznej komunikacji – co, jak i kiedy przekazywać.
- Reakcja na zapytania i rekomendacje rewidenta.
- Współpraca podczas testów i inwentaryzacji.
- Jak budować relację opartą na zaufaniu i profesjonalizmie.
- Case study – przykłady problemów i ich rozwiązań w praktyce.
- Panel dyskusyjny i warsztaty praktyczne
- Analiza przykładowego PBC list i przygotowanie dokumentacji.
- Symulacja pytań rewidenta i odpowiedzi księgowego.
- Dyskusja o najczęstszych barierach w komunikacji i sposobach ich przełamywania.
- Podsumowanie i wnioski
Warunki zaliczenia kursu
Formą zaliczenia szkolenia jest uczestniczenie w zajęciach. Po zaliczeniu szkolenia słuchacz otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu szkolenia.
WARUNKI ZALICZENIA SZKOLENIA
Formą zaliczenia kursu jest uczestniczenie w zajęciach szkoleniowych. Po zaliczeniu kursu słuchacz otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu kursu na podstawie § 23 ust. 4 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 6 października 2023 roku w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (Dz. U. poz. 2175).
WYMAGANIA SPRZĘTOWE
- komputer lub urządzenie mobilne (telefon, tablet) z głośnikiem oraz dostęp do Internetu. Dla zapewnienia sprawnego przebiegu zajęć, zalecamy korzystać z najaktualniejszych wersji przeglądarki Chrome, Safari, Firefox, Opera lub Edge.
WARUNKI PŁATNOŚCI I REZYGNACJI
- Przesłanie formularza on-line stanowi zawarcie umowy wiążącej i jest jednocześnie zobowiązaniem do zapłaty.
Chęć skorzystania ze zniżki należy wskazać w chwili zapisu.
- Faktura pro forma zostaje wystawiona na pisemną prośbę uczestnika, po wcześniejszym wypełnieniu i przesłaniu do organizatora zgłoszenia na szkolenie.
- Przedpłaty prosimy uiszczać po potwierdzeniu, że szkolenie się odbędzie, na numer konta: 97 1160 2202 0000 0000 6250 4500; tytułem: imię i nazwisko uczestnika oraz nazwa szkolenia.
- Rezygnację należy przesłać w formie e-mail na adresbiuro@radom.skwp.pl, najpóźniej na 1 dzień roboczy przed rozpoczęciem szkolenia.
Za datę rezygnacji przyjmuje się termin wpłynięcia pisma do organizatora.
- Brak uiszczenia wpłaty oraz nieobecność na szkoleniu nie są jednoznaczne z rezygnacją.